Nieuwsfront

Hoe hebben influencers invloed op BLM?

De Black Lives Matter beweging zet haar protesten voort, ook op sociale media. Meerdere invloedrijke sociale mediagebruikers, oftewel influencers, betuigen steun hieraan. Terwijl sommige van hun volgers dit waarderen, reageren andere hier negatief op.

Influencers zoals Nikkie tutorials, Anna Nooshin en rapper Ronnie Flex uiten zich op sociale media tegen de ongelijke behandeling van zwarte mensen en politiegeweld. Er wordt hier op verschillende wijze gereageerd; ze worden de hemel in geprezen of verafschuwd voor het gebruiken van hun podium. Ze krijgen de taak als rolmodel in de schoenen geschoven of nemen deze vrijwillig aan. Steun betuigen aan BLM neemt ook neveneffecten met zich mee. Terwijl Nikkie tutorials en Anna Nooshin worden gewaardeerd voor hun deelname, krijgt Ronnie Flex racistische opmerkingen naar zijn hoofd geslingerd. 

Betrouwbaar

Deze invloedrijke personen hebben een groot aantal volgers op sociale media. Ze worden als betrouwbaar gezien en kunnen invloed uitoefenen op hun bereik. Zo werken zij samen met bedrijven die hun producten laten promoten. Dit doen influencers door hun mening te geven over het product of het product op een natuurlijke wijze zichtbaar te maken. Sinds 2014 zijn zij, met aanname van de Reclamecode Social Media in de Nederlandse Reclame Code, verplicht om aan te geven dat ze hiervoor betaald worden. Dit doen ze door bijvoorbeeld #ad van advertentie of #spon van sponsoring erbij te zetten of door het letterlijk aan te kaarten. Eva van Reijmersdal, hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschappen op de UvA zegt dat influencers de popidolen van vroeger zijn. Jongeren zijn volgens haar gevoelig voor de reclame die door influencers gemaakt worden. ‘’Zeventien procent geeft aan dat ze een product gaan kopen. Als je bedenkt dat iemand heel veel volgers heeft, dan is zeventien procent natuurlijk behoorlijk aantrekkelijk voor een marketeer’’, zegt Eva in een artikel van BNNVARA. 

Daarnaast blijkt uit een artikel van Trouw dat het sociale mediagebruik zodanig hoog is dat jongeren geen gebruik maken van lokale media, maar hun nieuwsbehoeften via sociale media voorzien. Daar is het nieuws volgens hen terug te vinden. De Black Lives Matter kwestie neemt een groot deel in van het gesprekstof op sociale media. Een paar weken terug werd een bericht gedeeld waarin twee video’s te zien zijn. Beide video’s bevatten beelden van de Amerikaanse politie die demonstranten aanrijdt in Brooklyn, New York. Een van de video’s is gedeeld door lokale media. Het filmpje stopt voordat de politie de demonstranten omver rijdt, terwijl in het andere filmpje het ongeluk wel terug te zien is. In de beschrijving van het bericht staat geschreven dat sociale media, de echte media zijn en traditionele media het echte nieuws niet naar buiten brengen. 

Pass the mic

Met het overwaaien van de Black Lives Matter protesten, is ook #passthemic overgewaaid vanuit Amerika. Deze actie zorgt ervoor dat witte influencers hun account voor 24 uur uitlenen aan zwarte vrouwen die minder volgers hebben. ‘’Je kan het zien als een versterker voor de stemmen die niet vaak gehoord worden’’, vertelt marketeer Thamar Kempees. Volgens haar helpen influencers op verschillende manieren mee aan deze strijd. ‘’Naast pass the mic helpen ze door hun volgers te blijven informeren, het momentum vast te houden en vooral door te laten zien dat zij ook kwetsbaar zijn en niet all-knowing, want dat kan ook helemaal niet. De weg naar antiracisme is niet echt mooi, maar wel heel belangrijk. Het is een stuk educatie wat ze kunnen geven.’’ Een van de deelnemers aan pass the mic was Tanja Jess, zij liet haar account overnemen aan zwarte zangeres Berget Lewis. ‘’Mensen willen op Instagram vooral leuke dingen zien – dat snap ik – maar steeds vaker wordt het ook gebruikt om te laten zien waar je voor staat. Ik vind het best wel spannend. Hoe zullen ze reageren? Haar volgers zijn niet mijn volgers. Ik hoop dat er mooie gesprekken uit voortkomen’’, zei Lewis in een interview tegen het AD. 

De macht van invloedrijke sociale mediagebruikers is een feit, ook in deze kwestie. Het vertrouwen dat volgers hebben in hun influencers is groot, als het gaat om simpele dingen zoals aangeraden locaties, boeken of make-up. ‘’Zodra het over racisme gaat, haken mensen snel af. Het is te politiek of ze hebben er geen zin in, zeker als een influencer zich zelden tot nooit uitspreekt over dit soort kwesties. Dan kan het wel eens rauw op het dak vallen van een volger’’, zegt Thamar. Volgens haar kunnen influencers degelijk invloed uitoefenen op hun bereik, maar ligt het aan de hoeveelheid tijd zij hierin steken en of ze de urgentie ervan benadrukken. ‘’Als er geen kracht, woede of urgentie achter zit, dan komt de boodschap ook minder belangrijk over. Ik denk dat de hoeveelheid invloed die ze kunnen hebben daar ook extreem vanaf hangt.’’ Een oproep tot donatie, kan volgens haar honderden euro’s opleveren die weer gebruikt kunnen worden om het systeem te ontmantelen. ‘’Het is vooral belangrijk dat influencers hun platformen inzetten op manieren zoals #passthemic of door hun eigen antiracisme reis vast te leggen, door te blijven leren en eerlijk te blijven door zelfreflectie’’, zegt Thamar. Het zal volgens haar een rimpeleffect hebben op mensen die zich niet bezighouden met dit onderwerp, maar dat zal niet al te lang zo blijven. ‘’Het negeren van racisme is dankzij sociale media praktisch onmogelijk. Wij zijn onze eigen media en wij bepalen wat we uitzenden. Het rimpeleffect zal alleen maar groter en sterker worden.’’

Bronnen: Trouw, AD, Volkskrant, BNNVARA en Human

Check deze influencers om wijzer te worden over Black Lives Matter:

Jerry Afriyie

Naomie Pieter

Clarice Gargard

Chanel Lodik

Mitchel Esajas

Olave Nduwanje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *