Nieuwsfront

Psycholoog Nadieh is één van de helpende handen in deze tijd

Sinds korte tijd biedt de psychische zorg gratis hulp voor alle zorgmedewerkers die overuren draaien in deze coronacrisis. Zorgmedewerkers en andere mensen die het moeilijk hebben in deze tijd kunnen in no time terecht bij gezondheidsplatform ‘OpenUp’. Voor de mensen uit de zorg wordt deze hulp dus vergoed. Meerdere psychologen zijn werkzaam bij OpenUp waarbij zij gesprekken voeren met mensen vanaf de bank. Eén van deze psychologen is Nadieh Huijzendveld. Zij vertelt wat zij nu doen om in deze tijd hun bijdrage te leveren. 

OpenUp is opgericht als preventieve zorg voor mensen die met allerlei klachten zitten rondom angst, stress of sombere gedachten. “Dit zijn vaak mensen die twijfelen of ze naar de huisarts moeten of andere specialistische zorg nodig hebben. Zij proberen vaak eerst een aantal coachingsgesprekken bij ons om te kijken of dit hun klachten al wegneemt.” Toen corona in Nederland opkwam veranderde het bedrijf en stelde ze een specifiek programma op voor corona. “Dit programma is erop gericht om te kijken hoe je met je klachten kan omgaan en hoe je het kan oplossen. Alles staat op zijn kop en dat levert extra stress op bij mensen.”


Meer vraag

De vraag naar hulp is bij de psychische zorg flink gestegen sinds de coronacrisis. “Zo spreken wij op dit moment zo’n dertig mensen per dag. Voorheen kon dit wel de helft minder zijn. Gister sprak ik nog met een jong iemand van rond de twintig. Ik merk dat jonge mensen niet bang zijn om ons te benaderen. Je kunt met ons contact opnemen via de telefoon of chatten. Ook kun je een videoconsult inboeken van een half uurtje met een van onze psychologen”, vertelt Nadieh. Je kunt ervoor kiezen om drie tot vier consulten in te boeken zodat de psycholoog met de patiënt samen stapsgewijs een plan kan maken om te kijken waar de oplossing ligt. “De oplossingen zijn voor iedereen anders. Sommige mensen zijn al erg snel geholpen na een paar gesprekken. Bij andere mensen merk je dan ook snel als er wel specialistische hulp aan te pas moet komen.”

Samenwerking

“We werken nu ook samen met andere bedrijven die hun werknemers onze service aan kunnen bieden. Zo kunnen wij de krachten bundelen en de zorgverleners hulp aanbieden”, zegt Nadieh trots.” De werknemers kunnen anoniem consulten bij de psychische zorg inplannen zonder dat de werkgever hiervan op de hoogte hoeft te zijn. “Dit maakt het weer makkelijker voor hen om die stap naar ons te zetten. We zijn sinds vorige week ook begonnen om in de avond beschikbaar te zijn. De aanvragen voor de avond lopen nu ook al vol.” 

Hulp nodig door corona?

Niet bij iedereen die Nadieh te spreken krijgt, is de coronacrisis de hoofdreden van hun probleem. “Het komt ook voor dat er al dingen bij mensen spelen en dat deze coronasituatie de druppel is die de emmer doet overlopen. Mensen zijn vaak al angstig of hebben iets meegemaakt waardoor ze sneller getriggerd zijn. Maar wat we met name zien, is dat de coronatijd en de veranderingen die het met zich meebrengt zeer stressverhogend kunnen zijn.” De psychologen merken dat sommigen het lastig vinden om de nieuwe situatie te accepteren. Mensen kunnen voor langere tijd zonder baan zitten of hebben het heel druk thuis met hun gezin die ze bezig moeten houden. Anderen hebben het juist weer te druk op hun werk en staan onder hoge druk op dit moment. “Het wegvallen van de sociale contacten om ons heen blijkt ook een lastig punt te zijn. Deze mensen bellen ons ook als ze een luisterend oor nodig hebben. Wij staan dus klaar voor mensen die ergens aan willen werken, maar ook zeker voor de mensen die hun ei kwijt willen. Dat staat iedereen vrij. We zoeken samen een oplossing.”

Face-to-face

Het meest voorkomend is dat mensen langsgaan bij hun psycholoog. Bellend of via facetimen een afspraak met een psycholoog is dus wennen voor velen. “Face to face blijkt toch wel een commitment te zijn voor vele mensen. Het videobellen of normaal bellen maakt het gewoon laagdrempeliger voor iedereen om contact met ons op te nemen”, aldus Nadieh. Volgens Nadieh ontloop je hiermee ook lange wachttijden die je vaak in de gezondheidszorg tegenkomt. “Vooral in de coronatijd kun je nu veilig met ons praten zonder dat je het huis hoeft te verlaten en zonder dat je lang moet wachten.” 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *