Nieuwsfront

Zo maak je thuis sporten wél leuk

Ik ben nooit echt mager geweest. Mijn ouders noemen het ‘stevig gebouwd’. Dat is hun manier van zeggen dat ik flink wat kilo’s te zwaar ben. Nu in deze quarantaine dacht ik, is dit niet hét moment om eens van al dat overtollige vet af te komen? Ik kan me niet verloren drinken tijdens het stappen, uiteten gaan of onnodig dure broodjes kopen in de schoolkantine. Oftewel: er is geen excuus om niet gelijk te beginnen.

In april begon ik met afvallen en nu, zo’n anderhalve maand later, ben ik al dik acht kilo kwijt. Mijn doel is vijftien, dus ik ben al over de helft. Ik ga niet zeggen dat het makkelijk is, want dat is het niet. Zeker niet als je het liefst het gehele assortiment van de McDonald’s naar binnen werkt om vervolgens een volledig onverdiend dutje te doen. Maar bekijk het zo: hoe ongezonder je leeft, hoe makkelijker de kilo’s eraf vliegen als je alleen je voeding al wat aanpast.

Van alles geprobeerd

Ik besloot naast het veranderen van mijn voeding, ook flink te gaan sporten. Je hoeft geen deskundige te zijn om te weten dat gezonder eten in combinatie met frequent sporten het afvalproces flink versnelt. Met de zekerheid dat de sportscholen voorlopig nog gesloten zouden blijven, moest ik zelf op zoek naar manieren om te kunnen sporten. Ik houd van variatie, dus ben ik van alles gaan proberen, met de nadruk op ‘proberen’. Touwtjespringen, hardlopen, wandelen en tientallen online work-outs. 

Top 5 work-outs voor thuis!

Omdat het echt lastig is om iets te vinden wat je leuk vindt en wat tegelijkertijd goed voor je is, heb ik een lijst gemaakt van work-outs die ik zelf ervaar als zeer effectief én leuk. 

  1. Deze work-out is efficiënt omdat je bijna al je spieren traint. Bovendien heb je letterlijk nul materialen nodig om deze training te kunnen doen. Handig voor thuis dus.
  1. Het fijne aan deze training is dat je rust krijgt tussendoor. Daardoor heb je net even dat beetje tijd om je op te kunnen laden voor de volgende oefening. Als je geen aanmoediging nodig hebt, raad ik je deze zeker aan. Pamela Reif is namelijk niet zo’n prater. 
  1. Wil je je onderrug en buikspieren aanpakken? Dan is deze geschikt voor jou. Een buikspierkwartier. Niet intensief, maar wel effectief. Ik combineer deze training vaak met een van de andere work-outs. Op het account van Amy staan nog veel meer goede trainingen. 
  1. Dit zijn goede krachtsoefeningen, voor zowel je benen als voor je billen. Als je dacht dat je alleen maar basic squats kon doen om die spiergroepen te trainen, moet je deze work-out maar eens meedoen. Als je een dag later enorme spierpijn hebt, en dat ga je hebben, mij niet bellen!

5. Nog een work-out van POPSUGAR Fitness, omdat ik eerlijk gezegd gewoon fan ben van hun trainingen. Ze zijn zwaar, makkelijk thuis te doen en ik vind hun Amerikaanse geschreeuw stiekem toch motiverend werken. Voordeel van deze video is dat de dame links van elke oefening die ze doen de simpelere versie laat zien. Zo is de training voor vrijwel iedereen te doen.

Gezond eten: niet te vergeten

Naast een kleine ruimte en sportkleding, heb je voor deze sportsessies eigenlijk maar één ander ding nodig: motivatie. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het letten op je voeding. In mijn volgende artikel zal ik hier dieper op ingaan. Want, geloof me, dat heeft mij onnodig veel tijd en creativiteit gekost.

Lees ook: https://nieuwsfront.fhj.nl/sport/afkicken-voor-sportschoolliefhebbers/

One thought on “Zo maak je thuis sporten wél leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *